Human Resource Management

Leer alles over het HR-beleid
  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
Hou me op de hoogte
  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend

Introductie

  • Wens je ook verantwoordelijkheid op te nemen als HR-manager of HR-business partner?
  • Heb je ook nood aan de juiste HR-instrumenten om het concurrentiële en strategische voordeel van je organisatie blijvend te ondersteunen.
  • Wens je een totaalbeeld van HR, baserende op werkbare theoriën en praktijkervaring van docenten en cursisten?

Volg dan deze opleiding Human Resource Management.

Omschrijving

Het programma is ingedeeld in 3 thema's die elk specifieke aspecten van Human Resource Management behandelen. Bij elk thema ontdek je het verfrissende en inspirerende van de keynotespreker en de "aan de slag"-mentaliteit van de docent.

THEMA 1: HR-beleid

  • Het HR-beleidsplan opstellen, meten en bijsturen
  • Werving & selectie: een kunst, een kunde
  • Intern communicatiebeleid

THEMA 2: Human capital

  • Motivatie en retentie
  • Performance
  • Learning & development

THEMA 3: Talent & reward

  • Talent- en competentiemanagement
  • Organisatiestructuur
  • Loonbeleid

Voor wie is deze opleiding bestemd?

  • HR-verantwoordelijken, personeelsmedewerkers, HR-assistenten of stafmedewerkers die geïntegreerde en praktijkgerichte kennis willen opdoen of opfrissen.
  • Verantwoordelijken binnen een deelgebied van HRM die hun kennis willen verruimen.
  • Verantwoordelijken voor rekrutering en selectie, personeelsadministratie of opleiding.
  • Adviseurs of consultants die beroepshalve in contact komen met HR-verantwoordelijken en die kennis willen opdoen om een volwaardige gesprekspartner te zijn.
  • Medewerkers in een sociaal secretariaat, interim- of personeelsadviesbureau
  • HR-Softwareleveranciers.
  • Leidinggevenden, lijnverantwoordelijken, managers of kmo-bedrijfsleiders.
  • Werknemers die te maken hebben met het personeelsbeleid en die op zoek zijn naar een aantal concrete personeelsinstrumenten.  

Methodologie

De verschillende werkterreinen en instrumenten van HRM worden op een praktijkgerichte manier belicht en toegepast met relevante voorbeelden en cases. De toepasbaarheid wordt gegarandeerd door de kennis- en ervaringsuitwisseling van de gespecialiseerde en ervaren keynotesprekers en docenten en de interactie met de deelnemers.

Het volledige pakket vormt een coherente en praktijkgerichte Human Resource Management-opleiding, waarin de fundamentele aspecten van het moderne personeelsbeleid aan bod komen.
Een constante doorheen de diverse thema's zijn de nieuwe trends en vernieuwingen binnen HRM. De opleiding werkt ervaringsgericht en op een interactieve manier word je concreet en praktisch geïnformeerd.

Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?

THEMA 1: HR-BELEID

1: Het HR-beleidsplan opstellen, meten en bijsturen - 1 sessie

Docent: Jurgen Christiaens

 

Je start de reeks met de visie van de docent op Human Resource Management en welke bouwstenen noodzakelijk zijn voor het opzetten van een duurzaam en geïntegreerd HR beleidsplan. Doorheen de opleiding krijg je inzicht in het belang van de verschillende HR activiteiten die steeds in relatie staan met het realiseren van de bedrijfsstrategie.  

Net zoals een onderneming of organisatie steeds op zoek is naar de 'unieke belevenis' bij klanten, moet ook HR op zoek naar de hefbomen voor een performant en productief personeelsbeleid. Wat HRM hiervoor moet doen, krijg je binnen dit eerste thema toegelicht.

  • Bouwstenen voor het opzetten van een duurzaam en geïntegreerd HR-beleidsplan
  • Uitdagingen voor bedrijven en HR
  • Ambities voor HR
  • HR-beleid
  • HR-governance
  • Organizational development
  • People development
  • Talent management

2: Werving en selectie: de juiste persoon op de juiste plaats - 2 sessies

Docent: Dirk Van Damme

De zoektocht naar goede medewerkers blijft actueel. We zoeken talent, intern of extern, binnen een sterk gewijzigd arbeidsklimaat. We worden geconfronteerd met technologische veranderingen, nieuwe generaties met andere behoeften, toenemende diversiteit en nieuwe economische feitelijkheden. Maar hoe trekken we nieuwe medewerkers aan in deze gewijzigde context en hoe blijven we goed selecteren? Tijdens deze sessies ligt de focus bij het interview als selectie-instrument.

a. Rekruterings- en selectiebeleid

  • Rekrutering:
    • Hoe bepaal je de juiste personeelsbehoefte?
    • Hoe kun je de juiste competenties integreren door middel van een functieprofiel?
    • Welke rekruteringskanalen gebruik je?
    • Hoe wordt een personeelsadvertentie opgebouwd?
    • Hoe sollicitatiebrieven correct beoordelen?
  • Selectie:
    • Welke soorten selectietools kennen we?
    • Wat is de waarde en betrouwbaarheid van die tools als selectie instrument?
    • Doel van het interview

 

b. Praktijk interviewtechnieken

  • Hoe bereid je je als interviewer voor op het interview?
  • Op welke organisatievragen moet je voorafgaand aan het interview een antwoord hebben?
  • Hoe de functie-eisen analyseren?
  • Hoe voer je efficiënt het interview of selectiegesprek?
  • Hoe structureer je het interview?
  • Hoe gedragsgericht interviewen door middel van de STAR-techniek?
  • Hoe en wanneer stel je welke soort vragen?
  • Hoe omgaan met non-verbaal gedrag?
  • Hoe beantwoord je vragen van kandidaten?
  • Hoe evalueer je de sollicitant?
  • Welke beoordelingsfouten kunnen er optreden en hoe voorkom je deze fouten?

 

Wat leer je bij? Welke tools neem je mee?

  • Het selectieproces stroomlijnen
  • Het interview als één selectie-instrument optimaliseren
  • Het CV van de kandidaat analyseren en classificeren
  • Een interviewscript toepassen
  • De vooropgestelde competenties (criteria) tijdens het interview doelgericht bevragen, diepgaand inzicht verwerven, classificeren
  • De sollicitant beoordelen ivf. vooropgestelde competenties (selectiecriteria)

3: Interne communicatie - 1 sessie

Docent: Marleen Verstraete

Een goede en duidelijke communicatie is belangrijk. Niet alleen met jouw klanten of leveranciers, maar ook - en vooral - met jouw eigen medewerkers.

Actief gebruik maken van de kracht van interne communicatie betekent meer dan gewoon informeren. Een doordacht intern communicatiebeleid en een permanente dialoog tussen management en medewerkers leiden tot meer motivatie en is de basis voor een geslaagde praktijk van duurzame verbetering.

  • Wat verstaat men in jouw organisatie onder interne communicatie? Welke is de rol van HR en de leidinggevenden hierin?
  • Wat is het belang van goede interne communicatie?
  • Interne communicatie moet je linken met de soort organisatie.
  • Communicatie als strategisch wapen inzetten: hoe?
  • Strategische pijlers voor interne communicatie zien, benutten en verder ontwikkelen?
  • Organisaties veranderen, dus interne communicatie ook.
  • Waarom vallen organisaties vaak stil?
  • Wat met een bedrijfsblad, email, intranet, onthaal van nieuwe medewerkers?

 

Wat leer je bij? Welke tools neemje mee?

  • Een keuze te maken voor een evaluatie-instrument, wat past in jouw organisatie
  • Gespreksmodel voor het voeren van deze gesprekken
  • Hoe je op een niet-bedreigende manier feedback kunt geven over jouw eigen werk of andermans prestaties
  • Wat het belang is van geobjectiveerde feedback voor de loopbaan?
  • Waarom een evaluatiesysteem bijdraagt tot betere resultaten voor een organisatie?
  • Hoe je structuur kunt brengen in de veelheid en verscheidenheid in communicatiemiddelen die medewerkers soms overspoelen?
  • Hoe je een communicatieplan opmaakt, wat past in jouw organisatie?
  • Hoe een beleid rond interne communicatie bijdraagt tot meer autonome en meer gemotiveerde medewerkers?
  • Hoe je de communicatie kunt gebruiken om veranderingen te sturen?

THEMA 2: HUMAN CAPITAL

1: 'Bedrijfscultuur, leiderschap en changemanagement' - de rol van HR - 1 sessie

Docent: Jurgen Christiaens

In deze sessie lichten we de 'soft' aspecten van het Human Resource Beleid toe, hoewel net die aspecten vaak ook zeer 'hard' en 'aanwezig' kunnen zijn zoals leiderschap en de hedendaagse bedrijfscultuur, met sleutelbegrippen als coaching, empowerment (dat begint bij een goed onthaal van nieuwe medewerkers) en situationeel leiderschap. Daarnaast wordt ook ingegaan op de wijze waarop een organisatiecultuur door doelbewuste inspanningen kan worden veranderd (veranderingsmanagement).

  • Alles begint bij goed onthaal van nieuwe medewerkers
  • Situationeel leiderschap in een motiverende bedrijfscultuur
  • Het essentiële verschil tussen leidinggeven en coaching
  • De rol van HR in het realiseren van succesvolle veranderingen

2: Performance-management en continuïteit in de organisatie - 1 sessie

Docent: Marleen Verstraete

Het begeleiden van medewerkers in het bereiken van de vooropgestelde resultaten is een permanente opgave voor elke leidinggevende. Een belangrijk hulpmiddel daartoe is het voeren van doelstellings-, functionerings-, evaluatie- en evolutiegesprekken. HR moet hier voor de leidinggevenden de nodige tools aanreiken. Als leidinggevende is het belangrijk om samen met jouw medewerkers duidelijke doelstellingen af te spreken en regelmatig te reflecteren op de voortgang en de kwaliteit van hun werk. Daarbij mag niet uit het oog verloren worden dat het perspectief van de organisatie en van de medewerker verder reikt dan het gesprek zelf.

  • Waarom zou de werkgever doelstellings-, functionerings-, evaluatie- en evolutiegesprekken voeren?
  • Welke zijn de essentiële bestanddelen van die gesprekken?
  • Cruciaal hierin: het opstellen van SMART doelstellingen
  • Hoe koppel je performantie met persoonlijke ontwikkeling en carrièrebeslissingen?
  • Evalueren: op de klassieke manier en/of via 360° feedback?
  • Welke aanpak gebruik je best bij goede en minder goede medewerkers?

3: Learning & development: ontwikkeling van medewerkers via opleidingen - 2 sessies

Docent: Dirk Van Damme

Om de positie op de markt te behouden en te verbeteren, is het blijven ontwikkelen van de professionele competenties van uw medewerkers onontbeerlijk. Opleidingen geven niet alleen een boost aan het rendement van een onderneming, ze werken bovendien motiverend voor alle medewerkers. Vorming, training en opleiding zijn een cruciaal strategisch instrument. De HR-afdeling in het bedrijf heeft hier een belangrijke en toenemende verantwoordelijkheid.

1. De meerwaarde van een visie op leren

  • Wat zijn kenmerken van een opleidingsbeleid?
  • Hoe definieert u een organisatiefilosofie?
  • Wat is het belang van opleidingsdocumenten (corporate curriculum)?
  • Wat zijn de 4 kenmerken van het leerpotentieel van elke arbeidssituatie (het Onstinck model)?
  • Wat zijn de succesfactoren voor rendabel opleiden?
  • Wat zijn de 4 organisatie opleidingsfasen?

 

2. Hoe opleidingsbehoeften bepalen

  • Hoe gebruik ik het 8 stappen opleidingsmodel (Kessels & Smit) om de juiste opleidingsnoden te bepalen?
  • Welke HR-methodieken kan ik gebruiken om de behoeften in kaart te brengen: functie of taakanalyse (fleximatrix), functioneringsgesprekken (bottom-up) en prestatie beoordeling, 360gr feedback, competentiemanagement?
  • Hoe kan je jouw opleidingsbehoeften ordenen?
  • Hoe kan jejouw opleidingsnoden vertalen in opleidingsdoelen volgens de leertaxonomie van Bloom?
  • Met welke 4 hefbomen dien je rekening te houden bij de ontwikkeling van jouw opleidingsprogramma?

 

3. Hoe plannen en budgetteren

  • De verschillen tussen een organisatie-/afdelings- en een individueel opleidingsplan.
  • Welke kosten zijn er bij het opleiden met externe en interne trainers?
  • Een greep uit mogelijke opleidingssubsidies van de Vlaamse Overheid / Europa - ESF.

 

4. Hoe een opleiding organiseren

  • Wat zijn de voor- en nadelen van het uitbesteden van een opleiding?
  • Welke beslissingscriteria hanteer je bij het inkopen van opleidingen?
  • Wat zijn de gedragskenmerken van een goede (interne/externe) trainer?

 

5. Hoe het opleidingsresultaat verankeren op de werkplek?

  • Hoe ga je het opleidingsresultaat verankeren?
  • Wat zijn de barrières voor een succesvolle transfer naar de werkplek?
  • Welke maatregelen bevorderen de transfer van de opleiding naar de werkplek?

 

Wat leer je bij? Welke tools neem je mee?

  • Een strategisch opleidingsplan kunnen kaderen binnen een visie op leren
  • De verschillende dimensies in de opleidingscyclus kunnen illustreren met een voorbeeld
  • Het doel, de kenmerken en het opzet van een opleidingsplan kunnen verwoorden
  • Een resultaatgerichte opleiding kunnen plannen en organiseren
  • Een eigen omschrijving kunnen geven van het begrip transfer
  • De effectiviteit van opleidingen verhogen

THEMA 3: TALENT & REWARD

1: Competente of getalenteerde medewerkers? - 1 sessie

Docent: Jurgen Christiaens

Jouw werknemers zijn het belangrijkste kapitaal van jouw organisatie, waarin behoorlijk wat geïnvesteerd wordt. Een slagkrachtig competentiemanagement draagt bij tot een maximaal rendement en realisatie van jouw bedrijfs- of organisatiestrategie!

De Vlaamse overheid wil zoveel mogelijk ondernemingen en organisaties aanzetten tot het opstarten en uitwerken van een kwaliteitsvol en strategisch competentiebeleid. Ze verwachten dat ondernemingen en organisaties een competentiebeleid uittekenen en verankeren in de globale strategie en bedrijfsvoering van de onderneming of organisatie. Competentiemanagement draait rond het erkennen, ontwikkelen en inzetten van competenties van werknemers in functie van zowel bedrijfsdoelen als persoonlijke wensen en ambities. Competentiemanagement is een instrument om de organisatie én de mensen in samenhang te ontwikkelen. Het biedt een antwoord op uitdagingen zoals:

  • het inzetten van de juiste persoon op de juiste plaats: hoe begin je eraan?
  • hoe bereid je binnen HR de organisatie voor op veranderingen?
  • hoe laat je de oudere werknemers mee evolueren?
  • het behouden van waardevolle werknemers: niet eenvoudig, wel mogelijk
  • de aanwervingsproblematiek: krapte op de arbeidsmarkt biedt ook kansen

 

1. Wat met talentmanagement? Het inzetten van medewerkers volgens hun sterkten.

  • Wat zijn competenties en wat houdt competentiemanagement in?
  • Wat zijn de basisvoorwaarden voor het vormgeven, invoeren en onderhouden van competentiemanagement? Waarom zou je competentiemanagement invoeren?
  • Wat zijn de valkuilen en succesfactoren?

 

2. Hoe introduceer je competentiemanagement binnen jouw organisatie? Een stappenplan.

  • Het creëren van een draagvlak
  • Kerncompetenties identificeren, in lijn met de visie en de waarden van de organisatie
  • Competenties vaststellen en een competentiewoordenboek ontwikkelen
  • Functies inventariseren en de vereiste competenties per functie vastleggen
  • De huidige competentieniveaus en het ontwikkelpotentieel inschatten

 

3. Naar een integratie competentiemanagement-talentmanagement?

  • Wanneer spreken we over talentmanagement? Waarom zou je dit invoeren?
  • Wanneer zou je talentmanagement toepassen en hoe doe je dat?

 

Wat leer je bij? Welke tools neem je mee?

  • Wat is competentiemanagement?
  • Wat is talentmanagement?
  • Waarom en hoe pas je het toe?
  • Hoe integreer je het in het personeelsbeleid?
  • De docent toont aan dat een vernieuwde praktijk de kritieken op het traditionele competentiemanagement oplost en de toekomstige uitdagingen op de arbeidsmarkt aankan.
  • Wat doet dit met jou als professional?

2: Over talent en vooral beyond talent - 1 sessie

Docent: Eddy De Munter

De discussie over HR als business partner heeft een sterke en positieve impact gehad op de rol en positionering van de HR-afdeling in organisaties. De centrale vraag blijft echter nog steeds: hoe kan HR haar grip op toegevoegde waarde aan de business verstevigen en haar betekenis vergroten? Eén antwoord op deze vraag klinkt steeds luider: baseer alles wat je doet rond mens en organisatie op harde feiten. Wat HR doet met en rond talent is de cruciaalste activiteit. De HR-afdeling kan haar toegevoegde waarde vergroten door verandering van richting, inrichting en verrichting van haar activiteiten:

  • Vertalen van strategie en doelstellingen (richten).
  • Naar de inrichting van werkzaamheden in structuren, diensten en instrumenten (inrichten).
  • Naar gedrag en vaardigheden (verrichten) om tot realisatie van doelstellingen te komen en continuïteit in de onderneming te komen door talent te vinden, verder te ontwikkelen, te coachen en te laten (door)groeien.

1. Wat is talent in HR-taal?

2. Het organogram van het bedrijf en van de HR afdeling

3. Functiebeschrijvingen

4. Functieclassificatiesystemen

5. Meritsystemen en loonsverhogingen

6. Loopbaanpaden en successieplanning

7. HR-analytics

 

Wat leer je bij? Welke tools neem je mee?

De HR afdeling heeft verschillende instrumenten en kapstokken om haar toegevoegde waarde voor de business te bewijzen. Ook in HR zijn de criteria van procesmatig denken en werken belangrijk i.e. structuren tekenen, duidelijke rollen formuleren, werkbare procedures opstellen, bruikbare tools aanreiken, groei en continuïteit ondersteunen, realistisch plannen en gestructureerd opvolgen van voortgang.

3: Strategisch en kosten bewust verlonen - 2 sessies

Docent: Eddy De Munter

Strategisch verlonen krijgt tegenwoordig veel aandacht omdat strategie nu eenmaal streeft naar een competitief voordeel. In een krappe arbeidsmarkt, waar je goede werknemers wil aantrekken en goede werknemers wil behouden kan jouw verloningsstrategie het verschil maken. Studies wijzen uit dat heel wat ondernemingen wel een verloningsstrategie trachten te ontwikkelen, maar dat werknemers daar toch niet helemaal tevreden over zijn. Tezelfdertijd stellen we steeds opnieuw vast dat België een duur land is om werknemers te verlonen. Wat zijn de mogelijkheden?

1. Inleiding tot strategisch verlonen

Hoe kun je jouw medewerkers de juiste beloning aanbieden, zodat ze zich gewaardeerd voelen en zich blijven inzetten?

  • Evolutie naar een flexibel compensation & benefits beleid
  • Is geld belangrijk?
  • Wat is verloning en loonkost?
  • Wat is de doelstelling van verloning?
  • Wat is strategisch verlonen?
  • Hoe verloon en beloon ik mijn Human Capital?
  • Problemen met verloning vandaag
  • Wat vinden werknemers belangrijk?
  • Waar zijn werknemers ontevreden over?

 

2. Alternatieve verloning en optimalisatiemogelijkheden

  • Wat is alternatieve verloning?
  • Wat wil optimalisatie zeggen?
  • De populairste en interessantste optimalisatiemogelijkheden
  • Kostenvergoedingen
  • Mobiliteit: bedrijfswagen, bedrijfsfiets, woon-werkverkeer, verplaatsingskosten
  • Verzekerde voordelen: groepsverzekering, hospitalisatieverzekering
  • Fiscaalvriendelijke premiesystemen
  • Voordelen van alle aard: gsm, internet en pc, bedrijfswagen, bedrijfsfiets
  • Vrijgestelde voordelen: maaltijdcheques, maaltijdtickets, ecocheques, sport- en cultuurcheques
  • Sociale voordelen: geschenken en geschenkencheques, pc-privé, hospitalisatieverzekering, groepsverzekering
  • Vrijgevigheden: huwelijkspremie, anciënniteitspremie, transportvergoeding, aanvullingen op sociale voordelen

 

Wat leer je bij? Welke tools neem je mee?

  • Het belang van verlonen en belonen binnen het totaal van jouw HR beleid
  • Je komt te weten wat jouw medewerkers belangrijk vinden.
  • Een overzicht van welke looncomponenten fiscaal interessant zijn. Je leert de sociale en fiscale aspecten ervan en verneemt hoe je deze verloningsvormen strategisch en kostenbewust kan aanwenden.
  • Een interessant naslagwerk met een overzicht van de interessantste employee benefits.

Bijkomende info

De opleiding Human Resource Management wordt één maal per jaar georganiseerd. Dit is steeds in het voorjaar.

Getuigschrift

Aan deze opleiding zijn geen examens verbonden. De deelnemers die de volledige cyclus volgen en regelmatig aanwezig zijn op de sessies, bekomen een certificaat van deelname.

Wil je meer weten?

FotoElsy Verhelle
curl effect

Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?

Contacteer onze Commercieel coördinator

Elsy Verhelle

Stel je vraag

Ook interessant voor jou

Met de training 'Word recruiter!' word je een specialist in werving en selectie. Je leert de vaardigheden om de functie van rekruteerder effeciënt en effectief uit te voeren.
  • icon Nog niet gekend
  • icon Voorjaar 2025
  • icon Nog niet gekend
  • icon Nog niet gekend