Coachen van medewerkers
Haal het beste uit jezelf en je team!- Voorjaar 2025
- Nog niet gekend
- Nog niet gekend
- Nog niet gekend
Introductie
Als je het vermogen hebt mensen in beweging te zetten, is coaching van collega’s iets voor jou. Als je merkt dat mensen vanzelf naar je toe komen voor advies en blij zijn met je hulp, is dat een indicatie dat er een goede coach in je zit. Maar hoe doe je dat nu?
Omschrijving
Deze training biedt je coachen aan als managementstijl. Daarbij stellen we samen met jou steeds de vraag of en waarom coachen voor jou in een gegeven situatie de meest effectieve stijl is.
We kunnen leiding geven steeds uitdrukken in de vorm van een combinatie van sturen en ondersteunen.
- Sturen betekent de mate waarin de leider zich bezighoudt met het specificeren van de plichten en verantwoordelijkheden van een medewerker of een groep van medewerkers.
- Ondersteunen betekent de mate waarin de leidinggevende de tweerichtingscommunicatie onderhoudt en inspeelt op / rekening houdt met de voorstellen en verlangens van elke individuele medewerker.
Leiding geven zal dus altijd een combinatie inhouden van de voornoemde handelingen. In deze training zal je inzicht krijgen in de bepalende factoren bij de keuze tussen verschillende stijlen van leiding geven en leer je verschillende situaties inschatten.
Adhv cases werk je dilemma's en moeilijkheden uit die in de praktijk op verschillende manieren spelen.
Voor wie is deze opleiding bestemd?
Deze opleiding richt zich tot medewerkers die in hun functie leidinggevende taken op zich nemen en de vaardigheden geassocieerd met 'goed' leiderschap bij zichzelf beter willen ontwikkelen of aanscherpen.
Voorkennis
Er is geen voorkennis vereist.
Hoe ziet het programma van deze opleiding eruit?
De opleiding Coachen van medewerkers geeft je inzichten en praktische handvatten die je in staat stellen medewerkers "in beweging" te brengen.
- Aanleidingen en situaties van deelnemers om coachend leiderschap in te zetten
- Afweging of coachen, dan wel leiding geven, in de gegeven situaties effectief is
- Het verschil tussen managen en coachen
- Het coachgesprek: vraagstelling, waarneming en feedback geven
- Omgaan met dilemma's ten aanzien van de verschillende rolopvattingen t.a.v. leidinggeven en coachen
- Oefenen in de vaardigheid van de leidinggevende als procesbegeleider (coach) en leiden/ondersteunen van de ontwikkeling in 'zelfsturing'
- Omgaan met persoonlijke grenzen en mogelijkheden als coachend leider
- Uitwerken van persoonlijke thema's in het coachen zoals: belemmeringen, metacommunicatie, leerstijlen, interactiepatronen en talenten/valkuilen tussen leidinggevende en medewerker
- Oefenen in coachen van medewerkers: vertrouwen geven/vragen, interventies in het coachen, grenzen en dilemma's in het coachen, zelfbeeld coach-gecoachte
- Uitwerken van organisatiethema's in het coachen zoals: opzetten coachtraject voor individu en team, verschillende vormen van coachen
- Human driven management: bijsturen van professionals
- Invloed van organisatieculturen op coachen
Wil je meer weten?
Heb je vragen over een opleiding?
Of denk je eraan om die op maat of op locatie te organiseren?
Contacteer onze Commercieel coördinator
Elsy Verhelle