06-09-2023
Brugge
12-09-2023
Webinar
26-09-2023
Brugge
11-10-2023
Kortrijk
16-10-2023
Brugge
09-11-2023
Webinar
23-11-2023
Roeselare
06-09-2023
Brugge
12-09-2023
Webinar
26-09-2023
Brugge
11-10-2023
Kortrijk
16-10-2023
Brugge
09-11-2023
Webinar
23-11-2023
Roeselare
Om een grotere nadruk te kunnen leggen op praktijksessies en de coaching van cursisten zet de Syntra West Groep sinds een aantal jaar meer en meer in op e-learning. Deze worden ontwikkeld door een team van e-content developers (met pedagogische achtergrond) binnen de Syntra West Groep in samenwerking met één of meerdere docenten als expert binnen het vakgebied. Florence Ghyselen, docente binnen de opleidingen interieurinrichter en interieurstylist, was betrokken bij de ontwikkeling van een e-module ‘interieur- en meubelgeschiedenis’. Ze deelt graag haar ervaring met jullie.
Florence:“Voor ik betrokken raakte bij de ontwikkeling van de module ‘interieur-en meubelgeschiedenis’ had ik nooit eerder gehoord over of gewerkt rond e-learning. Desalniettemin vond ik het een grote verrijking om mij hierin te verdiepen. Niet alleen leer je je eigen vak of vakgebied verder uitdiepen, je steekt ook iets op over het didactische aspect van lesgeven.
De inhoud was al ontwikkeld voor de klassikale opleiding van vorig cursusjaar, en daarop bouwden we verder voor de e-module. De opbouw en structuur werden aangepast door de e-content developer voor het online traject.
Voor elke e-module wordt vertrokken van de vooropgestelde leeruitkomsten, waaraan de bestaande lesinhoud wordt gekoppeld en aangevuld waar nodig. Met het oog op het doelpubliek wordt die inhoud vertaald naar korte video’s, interactieve scenario’s, stukjes tekst, opzoekopdrachten,...”
Florence:“Ik stond reeds helemaal achter de lesaanpak van de module. Het eindresultaat van de e-module, in een overzichtelijk structuur met leuke opdrachtjes en oefeningen, fijne weetjes en filmpjes zie ik dan ook alleen maar als kers op de taart. Ik hoop van harte dat de studenten evenveel plezier beleven aan het doornemen van de e-module als ik gehad heb aan het helpen opbouwen ervan. Ze lijken het in elk geval erg tof te vinden.”
Als tip geeft Florence het volgende mee aan haar collega-docenten: “Als je de kans krijgt, spring mee in het avontuur! Je leert er nieuwe vaardigheden mee en je diept je eigen know-how verder uit. Bovendien sta je er niet alleen voor. Je hebt een adviserende rol in het grotere geheel en helpt de e-content developer een mooi resultaat neer te zetten waar jouw cursisten veel uit kunnen leren. Je krijgt alle steun en advies die je nodig hebt. Gewoon doen!”
In december organiseerden de cursisten van Duaal Leren een tentoonstelling ten voordele van De Warmste Week. Ze stelden met trots hun zelfgemaakte projecten voor, en zamelden in totaal €486,65 in voor het goede doel!
Een vakkundige jury selecteerde de 3 winnende projecten:
Docent Pedro getuigt over de #1-zeepkist: “In slechts 20 uur tijd hebben mijn cursisten deze racewagen gebouwd! Ze hebben dat echt voortreffelijk gedaan, weliswaar dankzij de goede begeleiding van hun docent. Maar uiteindelijk hebben zij het wel allemaal zelf gerealiseerd. Ze verdienen het om eens in de bloemetjes gezet te worden!”
Duaal Leren? Da’s buzze geven!
We doen wat we vertellen en we vertellen wat we doen
Heb je een leuk nieuwtje? Je bent bezig met een tof project? Je doet binnenkort een reis rond de wereld en je pent je ervaringen ondertussen ‘on the go’ in een blog? Je hebt net zelf iets nieuws in de markt gezet? Je zet je in je vrije tijd in als vrijwilliger voor een mooi project? Of er heeft net een cursist een leuke zaak gestart of een chique job bemachtigd dankzij de opleiding enz.
Laat ons iets weten via content@syntrawest.be ! En wie weet zetten we in de loop van het cursusjaar jouw project in de spotlight. Via de socials, via de webblog of misschien wel via de volgende docentennieuwsbrief.
Deel jouw verhaal & win!
Wie in januari een contentidee aanreikt maakt kans om één van de notaboekjes ‘Osan Deure Doen’ te winnen (auteur journalist Karel Cambien bij Made in West-Vlaanderen). Een 200 pagina’s tellend luxueus boek, met daarin de allerbeste quotes van West-Vlaamse topondernemers. Actueler dan ooit. Een uniek en origineel hebbeding.
Hoe deelnemen? Deel jouw nieuwtjes via content@syntrawest.be.
Tekst: Sofie Barremaecker
Ook bij Syntra West werd meegeleefd met het wereldkampioenschap voetbal. De dienst marketing en communicatie lanceerde onder het personeel, cursisten en docenten een pronostiek. Via de website of applicatie Tifogame kon iedereen inschrijven en gratis deelnemen. Uiteindelijk namen 190 personen deel. Doel van het spel, meedoen voor de eer en uiteraard ook het teamgevoel. Of toch maar voor de winst gaan, een weekendje Parijs stond op het spel.
In de voorrondes van het tornooi werd nog gevraagd naar de winnende ploeg of een gelijkspel. Vanaf de achtste finales werd het al iets moeilijker, wanneer het scorebord diende ingevuld te worden. Van de Rode Duivels was toen al geen sprake meer, dus was het inzetten op de toppers uit Brazilië, Frankrijk, Engeland, Argentinië of verrassing Marokko. Uiteindelijk waren het de jongens uit Argentinië die met de grootste trofee naar huis mochten, met sterspeler en onvolprezen God Lionel Messi op kop. Onder de docenten was Marc Verdure – docent binnen onze elektro-opleidingen – de lokale held. Met in totaal 845 punten kaapte hij de 3de plaats weg. Naar Parijs mag hij niet, maar met een pancarte van Romelu Lukaku en een Select-voetbal kan hij proberen Messi of één van onze Rode Duivels te evenaren en wie weet komt er een carrièreswitch aan. Volgens Marc was het meedoen veel belangrijker dan winnen en de eer. Het was een plezier ermee bezig te zijn. Net zoals de motivatie om te blijven lesgeven.
Tekst: Filip Dewulf
1 |
Je je cursus kan verbergen in Moodle door op de drie puntjes rechtsonder te klikken en te kiezen voor 'verberg'. |
2 |
Je van teamsomgeving kan veranderen door rechtsboven op het cirkeltje met jouw initialen te klikken? |
3 |
Het aanschouwelijk voorstellen van leerinhouden de kans op slagen aanzienlijk vergroot?Dit doe je door tijdens het lesgeven zo veel mogelijk zintuigen gelijktijdig te prikkelen en verschillende media te gebruiken volgens het CSA principe (Concreet, Schematisch, Abstract).Begin het lesmoment met tastbaar didactisch materiaal, werk vervolgens met schema’s en tekeningen om te eindigen met vraagstelling op een abstract denkniveau. |
1 |
Stel een superklein doelKies een digitale vaardigheid die je nog niet eerder hebt gedaan, maar waarvan je gelooft dat je het kunt met voorbereiding. Bijvoorbeeld digitaal een collage maken. |
2 |
Brainstorm hoeBepaal wat je gaat doen en vervolgens hoe je het gaat doen en waar je de nodige info kan vinden. |
3 |
Maak je klaarDoe aan vooronderzoek, zorg dat je alle materiaal bij de hand hebt en plan tijd in om te oefenen. |
4 |
Doe hetGa van start en geef nooit op. |
5 |
Vier je succesErken wat je hebt bereikt en deel je succeservaring. |
Bij praktische vragen contacteer: docentencoach@syntrawest.be
De opleidingen zijn gratis. We verwachten wel je aanwezigheid bij inschrijving.